STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
OBOWIĄZUJĄCE W GABINECIE TERAPIA MALUCHA
Podstawową zasadą jaką kierujemy się w gabinecie terapeutycznym Terapia Malucha jest dobro dziecka. Nie dopuszczamy stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie. Nie stosujemy dyrektywnych form terapii, nie zmuszamy dzieci do pozostania na terapii oraz nie stosujemy żadnych narzędzi terapeutycznych wbrew woli dziecka.
Standardy Ochrony Małoletnich obowiązują wszystkich pracowników gabinetu i zawierają wytyczne dotyczące postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i dobra dzieci. Stworzone zostały po to, by chronić dzieci przed przemocą fizyczną, psychiczną i seksualną, a także zapewnić im poczucie dobrostanu i opieki.
Standardy ochrony małoletnich obejmują:
- Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami.
- Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich.
- Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika, osobę trzecią, innego dziecka lub opiekuna.
- Zasady ochrony danych osobowych małoletniego.
- Zasady ochrony wizerunku dziecka.
- Zasady ustalenia planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy.
- Procedury określające zakładanie ,,Niebieskiej Karty’’.
- Zasady aktualizacji i monitoringu standardu ochrony małoletnich.
- Zasady udostępniania rodzicom i dzieciom Standardów Ochrony Małoletnich.
Słowniczek pojęć:
- Gabinet – firma Terapia Malucha Anna Kańciurzewska, ul. Świętojańska 47/1a, 81-391 Gdynia, NIP:839-306-60-22.
- Małoletni – każda osobę do ukończenia 18 roku życia.
- Pracownik – każdy pracownik gabinetu, bez względu na formę zatrudnienia, w tym: praktykanci odbywający praktyki studenckie lub inne osoby, które z racji pełnionej funkcji lub zadań mają (nawet potencjalny) kontakt z małoletnimi.
- Właściciel – Anna Kańciurzewska, prowadząca jednoosobową działalność Terapia Malucha Anna Kańciurzewska
- Koordynator gabinetu – osoba wyznaczona przez właściciela, która zajmuje się koordynowaniem pracy całego gabinetu.
- Rodzic – przedstawiciel ustawowy małoletniego pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka.
- Opiekun prawny małoletniego – osoba, która ma za zadanie zastąpić dziecku rodziców, a także wypełnić wszystkie ciążące na nich obowiązki. Jest przedstawicielem ustawowym małoletniego, dlatego może dokonywać czynności prawnych w imieniu dziecka i ma za zadanie chronić jego interesy prawne, osobiste oraz finansowe;
- Przemoc fizyczna – każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granicy ciała małoletniego, np. bicie, popychanie, szarpanie, itp.
- Przemoc seksualna – zaangażowanie małoletniego w aktywność seksualną, której nie jest on lub ona w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, naruszającą prawo i obyczaje danego społeczeństwa.
- Przemoc psychiczna – powtarzający się wzorzec zachowań opiekuna lub skrajnie drastyczne wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują u dziecka poczucie, że jest nic niewarte, złe, niekochane, niechciane, zagrożone i że jego osoba ma jakąkolwiek wartość jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych;
1. ZASADY BEZPIECZNEGO KONTAKTU MAŁOLETNIEGO Z PRACOWNIKAMI
Pracownicy gabinetu we wszystkich podejmowanych działaniach wobec dziecka kierują się jego dobrem. Każda interakcja dostosowana jest do wieku, możliwości i sytuacji dziecka. Poniższe zasady zostały spisane w celu określenia ram profesjonalnych relacji z dzieckiem i wskazanie dobrych praktyk a także zachowań, które nigdy nie powinny mieć miejsca.
- Właściciel gabinetu weryfikuje w Rejestrze Sprawców Przestępstw Seksualnych każdą osobę przed dopuszczeniem jej do pracy z dziećmi.
- Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu jego intymności i godności.
- Niedopuszczalne są zachowania, które wzbudzają poczucie zagrożenia lub noszą znamiona: przemocy fizycznej, przemocy psychicznej i przemocy seksualnej.
- Nie dopuszcza się komunikacji z małoletnim, która ma akcenty wrogości, wulgaryzmów, agresji, złośliwości i ironicznych komentarzy.
- Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu każdego małoletniego, bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie i narodowość.
- Niedopuszczalne są wszelkie formy dyscyplinowania oparte na wykorzystywaniu przewagi fizycznej bądź psychicznej.
- Niedopuszczalne jest zmuszanie dziecka do mówienia o swoich troskach, problemach i uczuciach, jeżeli nie wyraża na to zgody.
- Niedopuszczalne jest stosowanie metod terapeutycznych wbrew woli dziecka.
- Niedopuszczalne jest separowanie dziecka od opiekuna, wbrew jego woli.
- Pracownik nie ma prawa ograniczać pobytu rodzica przy dziecku.
- Pracownik nie może utrwalać wizerunków dzieci w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli opiekun dziecka nie wyraził na to zgody.
- Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia dzieciom, w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo, stosowną pomoc.
- W przypadku, gdy pracownika łączą z dzieckiem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych małoletnich, opiekunów i pracowników.
- Pracownik, gdy istnieje konieczność, zobowiązany jest do udzielenia pomocy dziecku, według udzielonych instrukcji.
- W przypadku naruszenia powyższych procedur, właściciel ma prawo rozwiązać umowę z pracownikiem w trybie natychmiastowym.
2. ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA MAŁOLETNICH
- Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:
- dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić;
- podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia;
- dziecko boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu;
- dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
- dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;
- dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.;
- dziecko mówi o przemocy;
- dziecko rysuje niepokojące rysunki;
- dziecko znajduje się pod opieką osoby dorosłej pod wpływem alkoholu (lub jeśli występuje takie podejrzenie)
- Jeżeli z objawami u małoletniego współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:
- rodzic/opiekun podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń dziecka;
- rodzic/opiekun odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka;
- rodzic/opiekun mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje dziecko (np.: używając określeń takich jak „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”);
- rodzic/opiekun zachowuje się agresywnie.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania stosownej pomocy.
- Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan małoletniego.
3. ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO DZIECKA LUB OPIEKUNA
- Zakres zadań poszczególnych pracowników gabinetu w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że małoletni jest krzywdzony:
a) Właściciel lub koordynator gabinetu:
- Przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego oraz określa termin rozmowy pracownika z rodzicami lub opiekunami prawnymi. W sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmuje decyzję o natychmiastowym uruchomieniu procedury „Niebieskiej Karty”.
- W przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z pracownikiem, składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu lub zawiadamia policję lub prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa.
- W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego zawiadamia policję.
- W sytuacji, gdy sprawcą przemocy jest osoba dorosła, zawiadamia policję.
- W przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni, a wcześniejsze metody postępowania okazały się nieskuteczne zawiadamia sąd.
- Prowadzi nadzór nad prowadzeniem przypadku pokrzywdzonego małoletniego. Zapewnia pomoc pracownikom gabinetu w realizacji ich zadań.
b) Pracownik:
Przekazuje właścicielowi lub koordynatorowi informację o tym, że podejrzewa przemoc wobec małoletniego.
- Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy domowej:
- Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie o podejrzeniu krzywdzenia dziecka jest pracownik gabinetu to informuje o tym fakcie lub zdarzeniach koordynatorowi i właścicielowi. Badane są okoliczności sprawy oraz odbywa się rozmowa z rodzicem, prawnym opiekunem lub osobą z najbliższej rodziny pokrzywdzonego, której sprawa nie dotyczy.
- Jeżeli stan dziecka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia właściciel, koordynator lub pracownik wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).
- Jeżeli istnieją przesłanki, właściciel lub koordynator podejmuje decyzję o wdrożeniu procedury „Niebieskiej Karty” i składa wniosek do odpowiedniej instytucji.
- W przypadku zaniedbywania dziecka, poniżania, upokarzania, ośmieszania dziecka, wciągania dziecka w konflikt dorosłych, manipulowania nim, właściciel lub koordynator powiadamia policję, sąd lub zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy ze strony pracownika:
- Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka w gabinecie zgłasza problem koordynatorowi lub właścicielowi. Koordynator lub właściciel podejmuje działania w celu zbadania sprawy: rozmowa z dzieckiem, rozmowa z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia, rozmowa z pracownikami na temat zdarzenia, obserwacja pracownika itd.
- Właściciel lub koordynator powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
- Właściciel lub koordynator, po potwierdzeniu informacji, podejmuje działania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ogólnego lub zawiadamia prokuraturę
- Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie dziecka o łamaniu jego praw jest pracownik, to informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach właściciela lub koordynatora.
- W zależności od sytuacji właściciel informuje rodziców i dziecko o poczynionych ustaleniach i możliwych formach pomocy.
4. ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO
Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):
- Pracownik ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;
- Pracownik jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.
- Pracownik może wykorzystać informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację małoletniego.
- Pracownik, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom innych instytucji np. sąd, szkoła. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik podaje przedstawicielowi instytucji dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.
5. ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA
- Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom innych instytucji utrwalania wizerunku dziecka (tj. filmowanie, fotografowanie) bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
- Upublicznienie przez pracownika wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
- Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na facebook.com/instagram.com) w celach promocyjnych.
6. ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PO UJAWNIENIU KRZYWDY
- Właściciel lub koordynator kieruje dziecko na wsparcie psychologiczne w gabinecie lub poza nim.
- Właściciel lub koordynator wskazuje opiekunom przydatne informacje, placówki, miejsca, gdzie może uzyskać stosowną pomoc.
7. PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE ,,NIEBIESKIEJ KARTY’’
- Jeśli do jakiegokolwiek pracownika w gabinecie przyjdzie małoletni i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest przemoc, pracownik ten powinien wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”.
- Procedura „Niebieskiej Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka opisanych w rozdziale
8. ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ MONITOROWANIA
- Standardy będą aktualizowane minimum co 2 lata.
- Osobą odpowiedzialną za realizację aktualizacji standardów jest właściciel lub osoba wyznaczona przez właściciela.
- Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich jest właściciel lub osoba wyznaczona przez właściciela.
- Każdy pracownik został zapoznany z Standardami Ochrony Małoletnich i podpisał oświadczenie o zapoznaniu się z nimi.
9. ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I DZIECIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
- Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem ogólnodostępnym dla pracowników, dzieci oraz ich rodziców/opiekunów.
- Dokument publikowany jest na stronie internetowej terapiamalucha.pl i oraz dostępny w poczekalni gabinetu.
Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 15.02.2024