STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

OBOWIĄZUJĄCE W GABINECIE TERAPIA MALUCHA

Podstawową zasadą jaką kierujemy się w gabinecie terapeutycznym Terapia Malucha jest dobro dziecka. Nie dopuszczamy stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie. Nie stosujemy dyrektywnych form terapii, nie zmuszamy dzieci do pozostania na terapii oraz nie stosujemy żadnych narzędzi terapeutycznych wbrew woli dziecka.

Standardy Ochrony Małoletnich obowiązują wszystkich pracowników gabinetu i zawierają wytyczne dotyczące postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i dobra dzieci. Stworzone zostały po to, by chronić dzieci przed przemocą fizyczną, psychiczną i seksualną, a także zapewnić im poczucie dobrostanu i opieki.

Standardy ochrony małoletnich obejmują:

  1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami.
  2. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich.
  3. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika, osobę trzecią, innego dziecka lub opiekuna.
  4. Zasady ochrony danych osobowych małoletniego.
  5. Zasady ochrony wizerunku dziecka.
  6. Zasady ustalenia planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy.
  7. Procedury określające zakładanie ,,Niebieskiej Karty’’.
  8. Zasady aktualizacji i monitoringu standardu ochrony małoletnich.
  9. Zasady udostępniania rodzicom i dzieciom Standardów Ochrony Małoletnich.

Słowniczek pojęć:

  • Gabinet – firma Terapia Malucha Anna Kańciurzewska, ul. Świętojańska 47/1a, 81-391 Gdynia, NIP:839-306-60-22.
  • Małoletni – każda osobę do ukończenia 18 roku życia.
  • Pracownik – każdy pracownik gabinetu, bez względu na formę zatrudnienia, w tym: praktykanci odbywający praktyki studenckie lub inne osoby, które z racji pełnionej funkcji lub zadań mają (nawet potencjalny) kontakt z małoletnimi.
  • Właściciel – Anna Kańciurzewska, prowadząca jednoosobową działalność Terapia Malucha Anna Kańciurzewska
  • Koordynator gabinetu – osoba wyznaczona przez właściciela, która zajmuje się koordynowaniem pracy całego gabinetu.
  • Rodzic – przedstawiciel ustawowy małoletniego pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka.
  • Opiekun prawny małoletniego – osoba, która ma za zadanie zastąpić dziecku rodziców, a także wypełnić wszystkie ciążące na nich obowiązki. Jest przedstawicielem ustawowym małoletniego, dlatego może dokonywać czynności prawnych w imieniu dziecka i ma za zadanie chronić jego interesy prawne, osobiste oraz finansowe;
  • Przemoc fizyczna – każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granicy ciała małoletniego, np. bicie, popychanie, szarpanie, itp.
  • Przemoc seksualna – zaangażowanie małoletniego w aktywność seksualną, której nie jest on lub ona w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, naruszającą prawo i obyczaje danego społeczeństwa.
  • Przemoc psychiczna – powtarzający się wzorzec zachowań opiekuna lub skrajnie drastyczne wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują u dziecka poczucie, że jest nic niewarte, złe, niekochane, niechciane, zagrożone i że jego osoba ma jakąkolwiek wartość jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych;

    1. ZASADY BEZPIECZNEGO KONTAKTU MAŁOLETNIEGO Z PRACOWNIKAMI

    Pracownicy gabinetu we wszystkich podejmowanych działaniach wobec dziecka kierują się jego dobrem. Każda interakcja dostosowana jest do wieku, możliwości i sytuacji dziecka. Poniższe zasady zostały spisane w celu określenia ram profesjonalnych relacji z dzieckiem i wskazanie dobrych praktyk a także zachowań, które nigdy nie powinny mieć miejsca.

    1. Właściciel gabinetu weryfikuje w Rejestrze Sprawców Przestępstw Seksualnych każdą osobę przed dopuszczeniem jej do pracy z dziećmi.
    2. Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu jego intymności i godności.
    3. Niedopuszczalne są zachowania, które wzbudzają poczucie zagrożenia lub noszą znamiona: przemocy fizycznej, przemocy psychicznej i przemocy seksualnej.
    4. Nie dopuszcza się komunikacji z małoletnim, która ma akcenty wrogości, wulgaryzmów, agresji, złośliwości i ironicznych komentarzy.
    5. Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu każdego małoletniego, bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie i narodowość.
    6. Niedopuszczalne są wszelkie formy dyscyplinowania oparte na wykorzystywaniu przewagi fizycznej bądź psychicznej.
    7. Niedopuszczalne jest zmuszanie dziecka do mówienia o swoich troskach, problemach i uczuciach, jeżeli nie wyraża na to zgody.
    8. Niedopuszczalne jest stosowanie metod terapeutycznych wbrew woli dziecka.
    9. Niedopuszczalne jest separowanie dziecka od opiekuna, wbrew jego woli.
    10. Pracownik nie ma prawa ograniczać pobytu rodzica przy dziecku.
    11. Pracownik nie może utrwalać wizerunków dzieci w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli opiekun dziecka nie wyraził na to zgody.
    12. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia dzieciom, w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo, stosowną pomoc.
    13. W przypadku, gdy pracownika łączą z dzieckiem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych małoletnich, opiekunów i pracowników.
    14. Pracownik, gdy istnieje konieczność, zobowiązany jest do udzielenia pomocy dziecku, według udzielonych instrukcji.
    15. W przypadku naruszenia powyższych procedur, właściciel ma prawo rozwiązać umowę z pracownikiem w trybie natychmiastowym.

    2. ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA MAŁOLETNICH

    1. Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:
    • dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić;
    • podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia;
    • dziecko boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu;
    • dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
    • dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;
    • dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.;
    • dziecko mówi o przemocy;
    • dziecko rysuje niepokojące rysunki;
    • dziecko znajduje się pod opieką osoby dorosłej pod wpływem alkoholu (lub jeśli występuje takie podejrzenie)
    1. Jeżeli z objawami u małoletniego współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:
    • rodzic/opiekun podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń dziecka;
    • rodzic/opiekun odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka;
    • rodzic/opiekun mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje dziecko (np.: używając określeń takich jak „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”);
    • rodzic/opiekun zachowuje się agresywnie.
    1. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania stosownej pomocy.
    2. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan małoletniego.

    3. ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO DZIECKA LUB OPIEKUNA

    1. Zakres zadań poszczególnych pracowników gabinetu w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że małoletni jest krzywdzony:

    a) Właściciel lub koordynator gabinetu:

    • Przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego oraz określa termin rozmowy pracownika z rodzicami lub opiekunami prawnymi. W sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmuje decyzję o natychmiastowym uruchomieniu procedury „Niebieskiej Karty”.
    • W przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z pracownikiem, składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu lub zawiadamia policję lub prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa.
    • W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego zawiadamia policję.
    • W sytuacji, gdy sprawcą przemocy jest osoba dorosła, zawiadamia policję.
    • W przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni, a wcześniejsze metody postępowania okazały się nieskuteczne zawiadamia sąd.
    • Prowadzi nadzór nad prowadzeniem przypadku pokrzywdzonego małoletniego. Zapewnia pomoc pracownikom gabinetu w realizacji ich zadań.

    b) Pracownik:

    Przekazuje właścicielowi lub koordynatorowi informację o tym, że podejrzewa przemoc wobec małoletniego.

    1. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy domowej:
    • Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie o podejrzeniu krzywdzenia dziecka jest pracownik gabinetu to informuje o tym fakcie lub zdarzeniach koordynatorowi i właścicielowi. Badane są okoliczności sprawy oraz odbywa się rozmowa z rodzicem, prawnym opiekunem lub osobą z najbliższej rodziny pokrzywdzonego, której sprawa nie dotyczy.
    • Jeżeli stan dziecka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia właściciel, koordynator lub pracownik wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).
    • Jeżeli istnieją przesłanki, właściciel lub koordynator podejmuje decyzję o wdrożeniu procedury „Niebieskiej Karty” i składa wniosek do odpowiedniej instytucji.
    • W przypadku zaniedbywania dziecka, poniżania, upokarzania, ośmieszania dziecka, wciągania dziecka w konflikt dorosłych, manipulowania nim, właściciel lub koordynator powiadamia policję, sąd lub zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
    1. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy ze strony pracownika:
    • Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka w gabinecie zgłasza problem koordynatorowi lub właścicielowi. Koordynator lub właściciel podejmuje działania w celu zbadania sprawy: rozmowa z dzieckiem, rozmowa z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia, rozmowa z pracownikami na temat zdarzenia, obserwacja pracownika itd.
    • Właściciel lub koordynator powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
    • Właściciel lub koordynator, po potwierdzeniu informacji, podejmuje działania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ogólnego lub zawiadamia prokuraturę
    • Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie dziecka o łamaniu jego praw jest pracownik, to informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach właściciela lub koordynatora.
    • W zależności od sytuacji właściciel informuje rodziców i dziecko o poczynionych ustaleniach i możliwych formach pomocy.

    4. ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO

    Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):

    1. Pracownik ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
    2. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;
    3. Pracownik jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.
    4. Pracownik może wykorzystać informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację małoletniego.
    5. Pracownik, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom innych instytucji np. sąd, szkoła. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik podaje przedstawicielowi instytucji dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.

    5. ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA

    1. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom innych instytucji utrwalania wizerunku dziecka (tj. filmowanie, fotografowanie) bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
    2. Upublicznienie przez pracownika wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
    3. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na facebook.com/instagram.com) w celach promocyjnych.

    6. ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PO UJAWNIENIU KRZYWDY

    1. Właściciel lub koordynator kieruje dziecko na wsparcie psychologiczne w gabinecie lub poza nim.
    2. Właściciel lub koordynator wskazuje opiekunom przydatne informacje, placówki, miejsca, gdzie może uzyskać stosowną pomoc.

    7. PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE ,,NIEBIESKIEJ KARTY’’

    1. Jeśli do jakiegokolwiek pracownika w gabinecie przyjdzie małoletni i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest przemoc, pracownik ten powinien wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”.
    2. Procedura „Niebieskiej Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka opisanych w rozdziale

    8. ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ MONITOROWANIA

    1. Standardy będą aktualizowane minimum co 2 lata.
    2. Osobą odpowiedzialną za realizację aktualizacji standardów jest właściciel lub osoba wyznaczona przez właściciela.
    3. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich jest właściciel lub osoba wyznaczona przez właściciela.
    4. Każdy pracownik został zapoznany z Standardami Ochrony Małoletnich i podpisał oświadczenie o zapoznaniu się z nimi.

    9. ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I DZIECIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA

    1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem ogólnodostępnym dla pracowników, dzieci oraz ich rodziców/opiekunów.
    2. Dokument publikowany jest na stronie internetowej terapiamalucha.pl i oraz dostępny w poczekalni gabinetu.

    Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 15.02.2024